KOSTPOLITIK

SUND MAD GIVER SUND KROP OG SJÆL

På Klank efterskole er vi bevidste om, at sund mad er en vigtig del af en sund livsstil.

Kostpolitik

På Klank efterskole er vi bevidste om, at maden er en vigtig del af en sund livsstil. Kosten er vigtig for os alle, ikke mindst efterskoleeleverne.

Formålet med kostpolitikken på Klank Efterskole er:

• Vi laver sund mad, som er veltilberedt og ernæringsrigtig, med udgangspunkt i de gældende kostråd
  • Vi laver maden, baseret på gode råvarer og mest muligt fra bunden
  • Vi ønsker at inspirerer eleverne til nogle gode, alsidige kostvaner og vi udfordre dem gerne.

De 7 kostråd er udgangspunkt for vores madlavning.

• Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  • Spis flere grøntsager og frugter
  • Spis mindre kød- vælg bælgfrugter og fisk
  • Spis mad med fuldkorn
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
  • Sluk tørsten i vand

Maden er varieret og inspireret af årstiderne.

Det skal være en fornøjelse at komme i køkkenet og spisesalen for alle. Vi vil gerne gøre eleverne bevidste om kostens betydning i deres hverdag ved at servere en god, sund og alsidig kost. I løbet af året vil eleverne blive præsenteret for alt fra gode danske retter med et tvist til retter fra det fjerne østen eller nyt fra det vegetariske køkken. Vi serverer for det meste fuldkornsbrød og anvender fuldkornspasta og brune ris. Vi anvender økologisk mel, morgenmads- og mejeriprodukter.

Vi køber fortrinsvis økologisk frugt og grønt, og gerne dansk/lokalt.

KØKKENET

Køkkenet er bemandet med faglært personale, der alle gør deres bedste for at skabe nogle gode madoplevelser. Der bliver lagt vægt på kvalitet og smag. Personalet deltager løbende i temadage og kurser for at få inspiration og ny viden.

Vi bager selv vores brød/rugbrød, med et højt indhold af fuldkorn. Meget af vores brød er langtidshævet, det er med til at give vores brød en bedre struktur og fremme optagelsen af brødets næring.

Morgenmad:

Hver morgen anrettes en buffet, med lunt brød med tilbehør og et bredt udvalg af morgenmads- og mejeriprodukter, frugt/grønt. Enkelte dage er der også havregrød, øllebrød eller chiagrød

Formiddagsservering:

Friskbagt brød eller knækbrød, frugt/gulerod, samt vand, kaffe og te

Middag:

Den varme hovedret, serveres som buffet. I løbet af ugen varieres der mellem kød, fjerkræ, fisk, vegetar og suppe. Til hvert måltid serveres der salat/råkost/grøntsager og nogle gange hjemmebagt brød. Til maden drikkes der vand.

Eftermiddagsservering:

Friskbagt brød eller knækbrød, frugt/gulerod, samt vand, kaffe og te. Fredag er der kage.

Aftensmaden:

Kold buffet med lun ret. De fleste dage serveres der rugbrød med et udvalg af forskelligt pålæg og fisk, samt en lun ret. Derudover er der salat/grønt. Dette måltid kan blive erstattet af sandwich/pitabrød eller andet
Der drikkes vand til maden.

Aftenservering:

Boller/knækbrød med smør samt kaffe og te

Weekend

I weekenderne er alting lidt anderledes.
Morgenmaden serveres kl. 9.30, der er lidt ekstra lækkert, fx rundstykker, blødkogte æg eller pålægschokolade m.m.

Til frokost serveres der et koldt måltid som enten er rugbrød, sandwich eller andet.
Til aften spises der varmt mad, der er dessert lørdag aften og kage søndag eftermiddag.

Specialkost

Vi tilbyder at lave specialkost til elever med allergier og intolerancer.  Vi tager også gerne hensyn til elever der ikke spiser gris af religiøse årsager.

Vegetarmad

Tilbydes, efter aftale med eleven/hjemmet. Vi tilbyder ikke vegansk fuldkost.

I starten af hvert skoleår, udarbejder køkkenlederen i samarbejde med eleven/hjemmet et papir på diætens/specialkostens indhold og omfang.

Køkkenets VIP

Alle elever skal indgå i køkkenvagter, hvor 4 elever er med i køkkenet, en uge ad gangen. I denne uge er eleverne fritaget for undervisning, men må gerne deltage i det omfang, det kan lade sig gøre. Eleverne kommer til at være med i alt lige fra rengøring, opvask, fremstilling af mad. Arbejdet i køkkenet er ligeledes et pædagogisk middel til at give eleverne “respekt” for maden og dens tilberedelse.

Eleverne bliver udstyret med forklæde fra køkkenet, men skal selv sørge for noget fornuftigt fodtøj.

Fødselsdage

Der er mange fødselsdage, i løbet af skoleåret, det er derfor ikke muligt at fejre hver enkelt elev. Én dag sidst på måneden, vil fødselsdagsbørnene i fællesskab med køkkenet lave en menu til dagen.