9. klasse

Obligatoriske fag

9. klasses obligatoriske fag

Du kan herunder klikke på de forskellige fag, og få meget mere information angående de respektive fag.

Dansk

Læs mere

DANSK UDVIKLER SPROGET OG SAMFUNDSFORSTÅELSEN

“At reflektere er at bringe uorden i sine tanker.” Jean Rostand.

Dansk er med til at udbygge dit sprog og din samfundsforståelse, så du bliver bedre rustet til at indgå i et mangesidet sprogligt fællesskab. Undervisningen skal fremme dine muligheder for at vurdere, tage stilling og handle, så du får et redskab til kontakt og kommunikation.

Vi arbejder med såvel det mundtlig og det skriftlige, som det grammatiske som det litterære. I det mundtlige lægger vi vægt på fri samtale, emne- og paneldiskussioner, gennemgang af tekster, foredrag om specifikke emner og lignende. I det skriftlige arbejde fokuserer vi på at lære dig at disponere dit stof, og vi arbejder med procesorienteret skrivning. Formålet med undervisningen er således at fremme din oplevelse af sproget, og dette skal være en kilde til udvikling af din personlige og kulturelle identitet.

Der afholdes Folkeskolens afgangsprøve (fp9)
Prøven er obligatorisk.

Engelsk

Læs mere

VI BRUGER ALLE ENGELSK – OGSÅ I VORES DANSK

Engelsk er et sprog vi møder i hverdagen, og vi bruger alle udtryk, som stammer fra engelsk. Faget engelsk er med til at fremme din forståelse for den engelsksprogede kultur og historie, og dermed også mødet med en globaliseret verden.

Vi arbejder med den engelsksprogede litteratur på et grammatisk, litterært og samfundsmæssigt niveau. Vi arbejder med forskellige typer af tekster og udtryksformer, f.eks. digte/sange, noveller, artikler, blogs og vi ser også film samt benytter den digitaliserede nyhedsstrøm. På denne måde søger vi at fremme din forståelse for sproget, og du udvikler færdigheder i forhold til at tale, lytte, læse og skrive sproget bedre, og gennem sproget udvides dit kendskab til engelsksprogede kulturer.

I engelskundervisningen på Klank Efterskole stræber vi efter at styrke elevernes glæde, lyst, vilje og mod til at bruge sproget aktivt.

På Klank Efterskole er det muligt i 9. klasse at vælge Cambridge Engelsk som et tilvalg.  (læs mere under Klank International).

Der afholdes Folkeskolens afgangsprøve (fp9)
Prøven er obligatorisk.

Matematik

Læs mere

MATEMATIK BRUGES HVER DAG UDEN VI TÆNKER OVER DET

“TAL, – Der er noget fint og forstandigt ved tal. De véd, hvad de vil, og de gør, hvad de skal”. Piet Hein

Matematik hjælper os alle i vores dagligdag, i vores samfundsliv og til at forstå naturforhold. Vi arbejder derfor på, at du tilegner dig grundlæggende matematiske begreber og forstår at anvende matematikken i sammenhænge, der vedrører dagligliv, samfundsliv og naturforhold.

I matematikundervisningen arbejder vi med problemløsning i teori og praksis, bl.a. arbejder vi med algebra, brug af grafiske fremstillinger, benyttelse af variabler og formler og datatekniske hjælpemidler. I undervisningen skal du arbejde såvel selvstændigt som i samarbejde med andre for at tilegne dig ny kunnen.

Vi tilstræber, at du bliver mere sikker på matematikken og dens grundregler. Samtidig vil vi introducere dig for nye begreber, så du udvider din matematiske kunnen.

4 timer pr. uge. Mulighed for at aflægge 9. klasses afgangsprøve.

Fællestime

Læs mere

EN SPECIEL PERSONLIG OPLEVELSE – I et fællesskab med hinanden

Vi mødes hver dag i skolens foredragssal til fællestime med foredrag som varetages af skolens lærere .

Vi holder morgensamlinger hvor vi ser nyheder og forholder os til det der sker uden for efterskolen. Vi forholder os til og diskuterer det vi ser. Målet er, at eleverne er vidende om vort samfund og vigtigheden af at blande sig, når de forlader skolen!

En dag om ugen synger vi sammen med vores musik- og sanglærer.

Tysk

Læs mere

DET TYSKE SPROG ER EN
STOR DEL AF HISTORIEN

Vi arbejder på, at du opnår kulturel indsigt, historisk bevidsthed og sproglig selvtillid i kombination med det gode kammeratskab i klassen.

Jung sein, Märchen, Schule, Zukunft, Arbeit, Familieleben, deutsche Kultur und Sprachkenntnisse. Temaer, som du selv har indflydelse på, at vi kommer omkring i årets løb.

Vi læser, snakker, drøfter, chatter, spiller, lytter, ser film, øver rollespil, prøver os frem og tager lige vendingen igen. Vi spejler den tyske kultur i den danske. Hvorfor flager tyskerne ikke som vi til fødselsdage og hvorfor var tyske børnebøger under krigen så gravalvorlige og ikke fantasifulde og sprudlende som de danske børne- ungdomsbøger? Hvilke miljøer i Berlin er bare übercool og et ’must do’ visit værd?

Vi arbejder på, at du opnår kulturel indsigt, historisk bevidsthed og sproglig selvtillid i kombination med det gode kammeratskab i klassen.

3 timer ugentligt.  Fp9, 9. klasses afgangsprøve. (udtræksfag)

Fysik/Kemi

Læs mere

FYSIK OG KEMI MÆRKER
VI HVER ENESTE DAG

“I fysik og kemi løser man naturens gåder ved hjælp af overvejelser, iagttagelser og forsøg, som enhver kan udføre.” Galilei

Fysik/kemi mærker vi hele tiden i vores hverdag. Når vi taber en kuglepen (tyngdekraften), når vi spiser og forbrænder (kemiske processer), eller sågar når vi tænder lyset (elektricitet).

Faget fysik tager udgangspunkt i de fænomener, som du oplever i hverdagen. Vi sigter mod at give dig forståelse for fagenes betydning ved beskrivelsen af vort univers. Vi vil gøre dig fortrolig med, hvordan fagenes begrebssystemer skabes, efterprøves og udvikles gennem en vekselvirkning mellem teori og eksperiment. Derudover vil vi introducere dig til den påvirkning fysik og kemi har på den teknologiske udvikling.

Fysik og kemi giver dig indsigt i mange forskellige processer i hverdagen, og du vil opleve verden på en anden måde.

2 timer pr. uge. Mulighed for at aflægge 9. klasses afgangsprøve.

Geografi

Læs mere

GEOGRAFI ER VIDEN OM VERDEN OG DENS RESSOURCER

Formålet med geografi er bl.a., at eleverne tilegner sig viden om og forståelse af de naturgivne og kulturskabte forudsætninger for levevilkår i Danmark og i andre lande samt samfundenes udnyttelse af naturgrundlag og ressourcer.

Undervisningen skal fremme elevernes forståelse af fremmede kulturer og give dem mulighed for at udvikle engagement, selvstændig stillingtagen til og ansvarlighed over for problemer vedrørende udnyttelse af naturgrundlag, ressourcer og den kulturskabte omverden og konsekvenserne for miljø og levevilkår.

Undervisningen vil primært foregå på klassen, både individuelt og i grupper.

Undervisningen leder hen imod at eleverne aflægger 9. klasses afgangsprøve (fp9) i slutningen af skoleåret.

1 time pr. uge. Der vil i løbet af skoleåret forekomme temadage/– uger, således at det samlede timetal kommer op på 30 undervisningstimer.

Kulturfag

Læs mere

KRISTENDOM, HISTORIE OG SAMFUNDSFAG

Er lagt sammen og benævnes som Kulturfag.

Formålet med kulturfaget er:

– At eleverne i Kristendom opnår kundskaber til at forstå den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets forhold til andre.

– At eleverne i Historie udvikler et kronologisk overblik, styrker deres viden om og får en forståelse af historiske sammenhænge. Undervisningen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie.

– At eleverne i Samfundsfag tilegner sig kundskaber og færdigheder, der giver dem mulighed for at udvikle engagement, selvstændig stillingtagen og ansvarlighed over for vores demokratiske samfund samt at fremme elevernes forståelse af Danmarks medlemskab af EU og den globaliserede verden.

Kulturfaget kan i de forskellige undervisningssammenhænge, hvor de tre kernefag (kristendom, historie og samfundsfag) er involveret i et samarbejde, ofte bidrage med relevante perspektiver. Fagets deltagelse i tværgående emner og problemstillinger er ikke afhængigt af, om et emne er bredt eller snævert formuleret, men om kernefagenes faglige synsvinkler synes relevante for indholdsudvælgelsen – og dermed for elevernes overblik og sammenhængsforståelse. Det gælder også i tværgående forløb, hvor relevante emner eller problemstillinger inddrages i arbejdet.
I det tværgående emnearbejde er der mulighed for, at eleverne kan inddrages i at vælge emner og problemstillinger, som er virkelighedsnære og vedkommende for dem. Det betyder, at elevernes aktuelle erfaringsverden i større udstrækning end i megen fagdelt undervisning får en central placering i undervisningen. Det tværgående arbejde giver også mulighed for, at eleverne kan erhverve en bredere indsigt inden for udvalgte emner, så der ikke kun bliver tale om én faglig indsigt. Dette skulle gerne være med til at opbygge elevernes overblik og sammenhængsforståelse, og som således medvirke til at skabe helhedsforståelser af en art, som ikke lader sig etablere via den almindelige fagdelte undervisning.

Undervisningen foregår primært som projektorienterede forløb. Forløbene afsluttes med fremlægning for klassen med udgangspunkt i en eller flere relevante kulturteknikker. Till sidst udarbejder den enkelte elev en problemstilling inden for den gennemgåede emne til evt. brug ved den afsluttende prøve.

Kulturfaget er obligatorisk for 9. klasses elever. Undervisningen leder hen imod at eleverne aflægger 9. klasses afgangsprøve (fp9) i enten samfundsfag, historie eller kristendom.

2 timer pr. uge. Der vil i løbet af skoleåret forekomme temadage / – uger, således at det samlede timetal kommer op på 90 undervisningstimer.

Biologi

Læs mere

BIOLOGI ER OVERALT

Det er både det levende og det døde – det vi kan se og det vi ikke kan.

Faget biologi kan være med til at give svar på store spørgsmål som levende organismers oprindelse og udvikling.

I biologi arbejder vi med forskellige naturtyper og deres indhold af levende organismer.

Det kan for eksempel være livet i og ved søen og skoven.

Desuden lægges der vægt på at eleverne får viden om og indsigt i hvordan kost og motion påvirker menneskers sundhed.

Det er centralt for faget, at det sætter eleverne i stand til at tage stilling og handle i spørgsmål vedrørende natur, miljø og sundhed.