Design

på mulighedernes

efterskole

DESIGN HANDLER OM RÅ KREATIVITET

På designlinjen handler det ikke kun om at have den gode idé, men også om at have de rigtige værktøjer og gode rolige hænder.

Design på Klank Efterskole (6 timer/uge)

På designlinjen kan du

• Blive en del af et kreativt og kunstnerisk miljø.
  • Blive fagligt og personligt udfordret indenfor en række forskellige sy- og designmæssige områder.
  • Udvikle dine kreative kompetencer indenfor kunsthåndværk, syning og design.

På designlinjen kommer du til at arbejde med forskellige materialer og teknikker fx indenfor områderne; beklædningsdesign, modetegning, syning, mønsterkonstruktion, drapering, tekstiltryk, læderarbejde, filt, re-design og kunsthåndværk. Forløbene vil være praktisk orienteret, men undervejs vil der også gives teoretiske indspark til at udvikle dit design yderligere.

Gennem undervisningen på vores efterskole tilstræbes det, at eleverne opøves i selvstændigt at planlægge og gennemføre fremstillingen af forskellige produkter, dette både beklædning og designgenstande. I undervisningen vil der være en række bundne opgaver, som skal danne grundlag for elevernes selvstændige arbejde. Disse opgaver kan både være bundne i forhold til fx produkt, materiale og inspirationskilde.

Forløbene vil ofte blive afsluttet med en udstilling, foto-shot, modeshow el.lign. således, at vores arbejde også bliver set udenfor designlokalet på Klank Efterskole.

Faget kræver ingen faglige forkundskaber, da vi starter fra bunden med fx at lære symaskinen og overlockeren at kende. Det eneste du skal være forberedt på er at udvise initiativ, selvstændighed og tålmodighed, samt være med til at skabe en god og positiv stemning, der gør det lærerigt og hyggeligt at være på designlinjen.

På designlinjen kommer vi til at arbejde samme med kunstlinjen. Vi vil i løbet af skoleåret lave fælles projekter, hvor vi sammen skal skabe udtryk på tværs af de to linjer.

facility_1

Tid og idéer

Det kan tage lang tid at skabe sit eget, men den gode idé er tiden værd.

facility_2

Redskaber og værktøj

facility_3

Område og lokaler