TEATER

TEATER ER FOR ALLE

Teater samler folk og skaber tætte venskaber. Teater og drama, se beskrivelser nedenfor.

”Teater samler folk og skaber tætte venskaber. Teater tilbyder et rum, hvor der er plads til at være sårbar og til at vise andre sider af sig selv. Glæd dig til at vælge drama på Klank Efterskole, det er en tid du aldrig vil glemme”

På Klank Efterskole starter teatervalgfag op lige efter jul. Det er med henblik på at give eleverne mulighed for at prøve drama og teater inden teaterugen, som ligger i marts. Dramaundervisningen bliver på en måde forberedelse til teaterugen, hvor øvelserne handler om at introducere eleverne til drama, og give dem en fornemmelse af, hvordan man kan udtrykke sig på en scene gennem en kropslig forståelse.

Undervisningen bærer derfor præg af øvelser, der har til formål at ryste eleverne sammen og skabe tillid mellem hinanden. Dertil hører selvfølgelig også en masse leg, sjov og ballade, for det er nemlig også det teater kan. Gennem improvisationsøvelser og introduktion til teaterbegreber bliver eleverne klædt på til teaterugen, hvor de skal til at spille roller og lære replikker. Inden teaterugen har eleverne 3 uger, hvor der arbejdes med manuskriptet og læres replikker gennem en workshop kaldet “Lær-dine-replikker-workshop” faciliteret af Mia-Therese. Det medvirker, at eleverne kan deres replikker inden teaterugen, og dermed bliver der rum til at teaterugen primært handler om det sceniske udtryk og sammenspillet mellem alle eleverne på scenen.

Teaterugen og forløbet op til ligner en professionel teaterproces. Der er en professionel sceneopsætning samt lys- og lydgear, der forvandler en gymnastiksal til en teaterscene. Der er lange dage, hvor der er tekniske gennemgange og rettelser, der trækker tænder ud, men som viser et klart billede af, hvordan en forestilling stables på benene. Alle skolens elever har 4 torsdage op til teaterugen, hvor alle arbejder med forberedelser. Det er nemlig ikke kun dem på scenen, der arbejder hårdt. Scenografi, kostume, PR og stuntfolk arbejder lige så hårdt for at få stablet forestillingen på benene.

Under sådan en kreativ proces, hvor mange idéer skal imødekommes, sker der en kompetenceudvikling på tværs af de fagligheder, der er at finde på en efterskole. Pludselig danser fodboldlinjen, ridelinjen spiller skuespil, adventure-piger bliver musikdivaer osv. osv. Teater samler nemlig folk og skaber tætte venskaber. Teater tilbyder et rum, hvor der er plads til at være sårbar og til at vise andre sider af sig selv. Glæd dig til at vælge drama på KE, det er en tid du aldrig vil glemme.

Teateruge

Læs mere

Teaterugen og forløbet op til ligner en professionel teaterproces. Der er en professionel sceneopsætning samt lys- og lydgear, der forvandler en gymnastiksal til en teaterscene. Der er lange dage, hvor der er tekniske gennemgange og rettelser, der trækker tænder ud, men som viser et klart billede af, hvordan en forestilling stables på benene. Alle skolens elever havde 4 torsdage op til teaterugen, hvor alle arbejdede med forberedelser. Det er nemlig ikke kun dem på scenen, der arbejder hårdt. Scenografi, kostume, PR og stuntfolk arbejder lige så hårdt for at få stablet forestillingen på benene.

Under sådan en kreativ proces, hvor mange idéer skal imødekommes, sker der en kompetenceudvikling på tværs af de fagligheder, der er at finde på en efterskole. Pludselig danser fodboldlinjen, ridelinjen spiller skuespil, adventure-piger bliver musikdivaer osv. osv. Teater samler nemlig folk og skaber tætte venskaber. Teater tilbyder et rum, hvor der er plads til at være sårbar og til at vise andre sider af sig selv. Glæd dig til at vælge drama på KE, det er en tid du aldrig vil glemme.

Drama og teater

Læs mere

På Klank Efterskole starter teatervalgfag op lige efter jul. Det er med henblik på at give eleverne mulighed for at prøve drama og teater inden teaterugen, som ligger i marts. Dramaundervisningen bliver på en måde forberedelse til teaterugen, hvor øvelserne handler om at introducere eleverne til drama, og give dem en fornemmelse af, hvordan man kan udtrykke sig på en scene gennem en kropslig forståelse.

Undervisningen bærer derfor præg af øvelser, der har til formål at ryste eleverne sammen og skabe tillid mellem hinanden. Dertil hører selvfølgelig også en masse leg, sjov og ballade, for det er nemlig også det teater kan. Gennem improvisationsøvelser og introduktion til teaterbegreber bliver eleverne klædt på til teaterugen, hvor de skal til at spille roller og lære replikker. Inden teaterugen havde eleverne haft 3 uger, hvor vi arbejdede med manuskriptet og lærte replikker gennem en workshop kaldet “Lær-dine-replikker-workshop” faciliteret af Mia-Therese. Det medvirkede, at eleverne kunne deres replikker inden teaterugen, og dermed blev der rum til at teaterugen primært handlede om det sceniske udtryk og sammenspillet mellem alle eleverne på scenen.