Vores 9. Klasse giver dig alle de rigtige værktøjer

9. klasse

Obligatoriske fag

9. Klasses obligatoriske fag

Du kan herunder klikke på de forskellige fag, og få meget mere information angående de respektive fag.
De har masser af spændende information!

Dansk

Læs mere

5 timer pr. uge. Mulighed for at aflægge 9. klasses afgangsprøve. “At reflektere er at bringe uorden i sine tanker.” Jean Rostand. Dansk er med til at udbygge dit sprog og din samfundsforståelse, så du bliver bedre rustet til at indgå i et mangesidet sprogligt fællesskab. Undervisningen skal fremme elevernes muligheder for at vurdere, tage stilling og handle, så de får et redskab til kontakt og kommunikation. Vi arbejder med såvel det mundtlig og det skriftlige, som det grammatiske som det litterære. I det mundtlige lægger vi vægt på fri samtale, emne- og paneldiskussioner, gennemgang af tekster, foredrag om specifikke emner og lignende. I det skriftlige arbejde fokuserer vi på at lære dig at disponere dit stof, og vi arbejder med procesorienteret skrivning. Formålet med undervisningen er således at fremme din oplevelse af sproget, og dette skal være en kilde til udvikling af din personlige og kulturelle identitet.

Engelsk

Læs mere

5 timer pr. uge. Mulighed for at aflægge 9. klasses afgangsprøve. “At reflektere er at bringe uorden i sine tanker.” Jean Rostand. Dansk er med til at udbygge dit sprog og din samfundsforståelse, så du bliver bedre rustet til at indgå i et mangesidet sprogligt fællesskab. Undervisningen skal fremme elevernes muligheder for at vurdere, tage stilling og handle, så de får et redskab til kontakt og kommunikation. Vi arbejder med såvel det mundtlig og det skriftlige, som det grammatiske som det litterære. I det mundtlige lægger vi vægt på fri samtale, emne- og paneldiskussioner, gennemgang af tekster, foredrag om specifikke emner og lignende. I det skriftlige arbejde fokuserer vi på at lære dig at disponere dit stof, og vi arbejder med procesorienteret skrivning. Formålet med undervisningen er således at fremme din oplevelse af sproget, og dette skal være en kilde til udvikling af din personlige og kulturelle identitet.

Matematik

Læs mere

5 timer pr. uge. Mulighed for at aflægge 9. klasses afgangsprøve. “At reflektere er at bringe uorden i sine tanker.” Jean Rostand. Dansk er med til at udbygge dit sprog og din samfundsforståelse, så du bliver bedre rustet til at indgå i et mangesidet sprogligt fællesskab. Undervisningen skal fremme elevernes muligheder for at vurdere, tage stilling og handle, så de får et redskab til kontakt og kommunikation. Vi arbejder med såvel det mundtlig og det skriftlige, som det grammatiske som det litterære. I det mundtlige lægger vi vægt på fri samtale, emne- og paneldiskussioner, gennemgang af tekster, foredrag om specifikke emner og lignende. I det skriftlige arbejde fokuserer vi på at lære dig at disponere dit stof, og vi arbejder med procesorienteret skrivning. Formålet med undervisningen er således at fremme din oplevelse af sproget, og dette skal være en kilde til udvikling af din personlige og kulturelle identitet.

Fællestime

Læs mere

5 timer pr. uge. Mulighed for at aflægge 9. klasses afgangsprøve. “At reflektere er at bringe uorden i sine tanker.” Jean Rostand. Dansk er med til at udbygge dit sprog og din samfundsforståelse, så du bliver bedre rustet til at indgå i et mangesidet sprogligt fællesskab. Undervisningen skal fremme elevernes muligheder for at vurdere, tage stilling og handle, så de får et redskab til kontakt og kommunikation. Vi arbejder med såvel det mundtlig og det skriftlige, som det grammatiske som det litterære. I det mundtlige lægger vi vægt på fri samtale, emne- og paneldiskussioner, gennemgang af tekster, foredrag om specifikke emner og lignende. I det skriftlige arbejde fokuserer vi på at lære dig at disponere dit stof, og vi arbejder med procesorienteret skrivning. Formålet med undervisningen er således at fremme din oplevelse af sproget, og dette skal være en kilde til udvikling af din personlige og kulturelle identitet.

Tysk

Læs mere

3 timer ugentligt.  Fp9, 9. klasses afgangsprøve. ( udtræksfag )

Jung sein, Märchen, Schule, Zukunft, Arbeit, Familieleben, deutsche Kultur und Sprachkenntnisse. Temaer, som du selv har indflydelse på, at vi kommer omkring i årets løb.

Vi læser, snakker, drøfter, chatter, spiller, lytter, ser film, øver rollespil, prøver os frem og tager lige vendingen igen. Vi spejler den tyske kultur i den danske. Hvorfor flager tyskerne ikke som vi til fødselsdage og hvorfor var tyske børnebøger under krigen så gravalvorlige og ikke fantasifulde og sprudlende som de danske børne- ungdomsbøger? Hvilke miljøer i Berlin er bare übercool og et ’must do’ visit værd?

Vi arbejder på, at du opnår kulturel indsigt, historisk bevidsthed og sproglig selvtillid i kombination med det gode kammeratskab i klassen.

Fysik/Kemi

Læs mere

4 timer pr. uge. Mulighed for at aflægge 9. klasses afgangsprøve.

“I fysik og kemi løser man naturens gåder ved hjælp af overvejelser, iagttagelser og forsøg, som enhver kan udføre.” Galilei

Fysik/kemi mærker vi hele tiden i vores hverdag. Når vi taber en kuglepen (tyngdekraften), når vi spiser og forbrænder (kemiske processer), eller sågar når vi tænder lyset (elektricitet).

Faget fysik tager udgangspunkt i de fænomener, som du oplever i hverdagen. Vi sigter mod at give dig forståelse for fagenes betydning ved beskrivelsen af vort univers. Vi vil gøre dig fortrolig med, hvordan fagenes begrebssystemer skabes, efterprøves og udvikles gennem en vekselvirkning mellem teori og eksperiment. Derudover vil vi introducere dig til den påvirkning fysik og kemi har på den teknologiske udvikling.

Fysik og kemi giver dig indsigt i mange forskellige processer i hverdagen, og du vil opleve verden på en anden måde.

Geografi

Læs mere

Formålet med geografi er bl.a., at eleverne tilegner sig viden om og forståelse af de naturgivne og kulturskabte forudsætninger for levevilkår i Danmark og i andre lande samt samfundenes udnyttelse af naturgrundlag og ressourcer.

Undervisningen skal fremme elevernes forståelse af fremmede kulturer og give dem mulighed for at udvikle engagement, selvstændig stillingtagen til og ansvarlighed over for problemer vedrørende udnyttelse af naturgrundlag, ressourcer og den kulturskabte omverden og konsekvenserne for miljø og levevilkår.

Undervisningen leder hen imod at eleverne aflægger 9. klasses afgangsprøve (fp9) i slutningen af skoleåret.

Der afsættes 1 undervisningstime pr. uge. Der vil i løbet af skoleåret forekomme temadage / – uger, således at det samlede timetal kommer op på 30 undervisningstimer.

Arbejdsmetoder og arbejdsformer:

Undervisningen foregår primært som tavleundervisning. Dog indgår små videosekvenser og ”power point”-shows, der kan belyse kompliceret stof på en mere tilgængelig måde.

Undervisningen vil primært foregå på klassen, både individuelt og i grupper.

Status og evalueringsformer:

Afleveringsopgaver

Halvårlig prøve
Praktiske projekter som udarbejdes og fremlægges gruppevis.

Kulturfag

Læs mere

Kristendom, Historie & Samfundsfag –

Er på Klank Efterskole lagt sammen og benævnes som Kulturfag.

Formålet med kulturfaget er:

  • At eleverne i Kristendom opnår kundskaber til at forstå den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets forhold til andre.
  • At eleverne i Historie udvikler et kronologisk overblik, styrker deres viden om og får en forståelse af historiske sammenhænge. Undervisningen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie.
  • At eleverne i Samfundsfag tilegner sig kundskaber og færdigheder, der giver dem mulighed for at udvikle engagement, selvstændig stillingtagen og ansvarlighed over for vores demokratiske samfund samt at fremme elevernes forståelse af Danmarks medlemskab af EU og den globaliserede verden.

Kulturfaget kan i de forskellige undervisningssammenhænge, hvor de tre kernefag (kristendom, historie og samfundsfag) er involveret i et samarbejde, ofte bidrage med relevante perspektiver. Fagets deltagelse i tværgående emner og problemstillinger er ikke afhængigt af, om et emne er bredt eller snævert formuleret, men om kernefagenes faglige synsvinkler synes relevante for indholdsudvælgelsen – og dermed for elevernes overblik og sammenhængsforståelse. Det gælder også i tværgående forløb, hvor relevante emner eller problemstillinger inddrages i arbejdet.
I det tværgående emnearbejde er der mulighed for, at eleverne kan inddrages i at vælge emner og problemstillinger, som er virkelighedsnære og vedkommende for dem. Det betyder, at elevernes aktuelle erfaringsverden i større udstrækning end i megen fagdelt undervisning får en central placering i undervisningen. Det tværgående arbejde giver også mulighed for, at eleverne kan erhverve en bredere indsigt inden for udvalgte emner, så der ikke kun bliver tale om én faglig indsigt. Dette skulle gerne være med til at opbygge elevernes overblik og sammenhængsforståelse, og som således medvirke til at skabe helhedsforståelser af en art, som ikke lader sig etablere via den almindelige fagdelte undervisning.

Kulturfaget er obligatorisk for 9. klasses elever. Undervisningen leder hen imod at eleverne aflægger 9. klasses afgangsprøve (fp9) i enten samfundsfag, historie eller kristendom.

Der afsættes 2 undervisningstimer pr. uge. Der vil i løbet af skoleåret forekomme temadage / – uger, således at det samlede timetal kommer op på 90 undervisningstimer.

Biologi

Læs mere

Faget biologi kan være med til at give svar på store spørgsmål som levende organismers oprindelse og udvikling.

I biologi arbejder vi med forskellige naturtyper og deres indhold af levende organismer.

Det kan for eksempel være livet i og ved søen og skoven.

Desuden lægges der vægt på at eleverne får viden om og indsigt i hvordan kost og motion påvirker menneskers sundhed.

Det er centralt for faget, at det sætter eleverne i stand til at tage stilling og handle i spørgsmål vedrørende natur, miljø og sundhed.

Fransk

Læs mere

Hvis du har haft fransk i stedet for tysk i folkeskolen, har du her mulighed for at aflægge prøve i faget.

Holdet er som regel ikke så stort, så der er god mulighed for at forbedre det franske, du kan i forvejen. Ved differentieret undervisning kommer du videre med dit sprog, så du kan klare kravene til eksamen.

Fransk er i lighed med tysk udtræksfag i forbindelse med 9.kl eksamen.

Cykeltur i introugen ved Knudsø ved Ry #klankefterskole #efterskole #efterskolelivet
💙 #klankefterskole
Forestilling slut👏 Seje unge mennesker efter kun 5 dage på efterskole #klankefterskole #engodstart #trætdatter #hjemmepåweekend❤️
Første uge på #klankefterskole veloverstået, selvom jeg fik nakket min tlf 3 gange på 5 dage så deeet
Min fødselsdag var hygge💋👩‍👩‍👧 #klankefterskole
Vi spejlede os i Henriks bil #klankefterskole
Vil I være mit squad?😇 #klankefterskole
Dag 2 på KE😝 #klankefterskole
Officielt en KE hoe nu #klankefterskole #savnerhendeallerede #lillepigestordame #thebaddestbitch
Så er det sgu nu! Ældstebarnet er afleveret på efterskolen, og er klar til et år fuldt af oplevelser og udvikling. Det bliver så godt 😀 #ogdererlidtstilleherhjemme #minstorepige #elskerhende #klankefterskole #ke17/18
#klankefterskole et spændende år venter forude